Aivotreeni, tunnetyöskentely ja manifestointi.


Olen törmännyt aina välillä netissä DNRS-menetelmään. Tekniikasta on hehkutettu olevan apua hyvin moninlaisiin vaivoihin ja tilanteisiin. Kurssi maksaa kuitenkin yli 200 euroa, joka tuntuu aika tiukalta.... Luin kuitenkin eri blogeista kuvauksia harjoitteista ja tajusin tehneeni hyvin samanlaisia harjoituksia aika ajoin jo vuosia! DNRS-menetelmään onkin sisällytetty hyvin monenlaisia tekniikoita kuten NLP:tä, tunnetyöskentelyä ja mielikuvaharjoittelua.

Se mikä tekee kyseisestä menetelmästä kiehtovaa on selkät harjoitteet ja  tunnollinen harjoittelu melko pitkän ajan sisällä! Harjotteita tehdään tunti päivässä ainakin puolenvuoden ajan. Ei siis ole ihme, että se vaikuttaa ja luo uusia ajatustottumuksia ja aivoyhteyksiä!

Mielen vaikutuksista terveyteen on tutkittu melko paljon. Mieli voi saada meidät tuntemaan itsemme hyvin sairaaksi, tai toisaalta myös terveiksi.

Ajatuksemme voi vaikuttaa esimerkiksi elämämme pituuteen. Rutgerin yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että terveydestään negatiivisesti ajattelevat ihmiset eli jopa 10-vuotta lyhyemmän elämän, kuin positiivisesti ajattelevat. Siis omat ajatukset terveydentilasta vaikutti enemmän, kuin vaikka elintavat! Käsittämättömän jännittävää!

Mielikuvaharjoituksella voi myös vahvistaa kehoa! Juoksemisen kuvittelu aktivoi niitä samoja lihaksia kehossamme, kuin oikea juoksulenkkikin.  Kuvittelemalla miltä juokseminen tuntuu, maistuu, kuulostaa ja näyttää, vaikutukset nousee entisestään. Mielikuvaharjoittelulla voi lisätä voimaa, nopeutta ja liikelaajuutta   Ei siis ole ihme, että monet urheilijat pitää mielikuvaharjoitteluna yhtä tärkeinä, kuin treenejäkin!

Olen käyttänyt mielikuvaharjoittelua hyvin monenlaisiin haasteisiin. Olen visualisoinnut ennalta työhaastatteluja, koulujen pääsykokeita ja  jopa niitä ensimmäisiä tapaamisia mieheni kanssa. Olen käyttänyt mielikuvaharjoitteita kiputuntemuksiin ja esimerkiksi synnytykseen valmistautumiseen. Sen olen oppinut, että mielen voima on valtava!

Tiedän kuitenkin senkin, että olen syöttänyt aivoilleni myös haitallisia uskomuksia, jotka estävät löytämästä täyttä potenttiaalia.

Parasta on kuitenkin, ettei manifestoinista, aivotreenistä ja tunnetyöskentelystä ole mitään haittaa! Mielikuvaharjoituksien yhdistäminen vaikka onnettomuudesta kuntoutumiseen, parantaa ennustetta. Urheilijoilla on esimerkiksi tutkittu, kuinka lihasmassa vamman hoitamisen aikana säilyi, kun he käyttivät mielikuvaharjotteita.

Mitä enemmän tunnetta saa mielikuvaharjoittelussa mukaan, niin sen tehokkaampaa se on. Voimme miettiä menneisyydestä jotain ihanaa tapahtumaa ja lainata niitä jo koettuja tunteita ajatellessamme tulevaa. Mielikuvaharjoitteet on hyvä tuntua uskottavilta. Jos mielemme riitelee kuvien kanssa, on hyvä vaihtaa sanoja, joilla kuvailemme mielikuvaa. Esimerkiksi jos jokin asia tuntuu utopistiselta eikä mieleni tahdo uskoa sanojani, niin vaihdan vaan katsantotapaa. Sen sijaan, että kuvailen mielikuvaa, kuin se olisi totta jo nyt, puhunkin, kuinka paljon rakastan ajatusta siitä, kun se olisi totta. Silloin mieli haraa vastaan vähemmän. Yksi ihana kirja tästä aiheesta on Tunteiden mahtava voima <3 

Tulen varmaan jatkossa taas kirjoittamaan näistä, sillä niin kiehtovaa mielen voima on! Kartta ei ole maasto, mutta voimme vaikuttaa siihen, mitä karttamme sisältää ja sekin mahdollisuus on mieletön aarreaitta.

<3 Riina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti