Hullu matka mummolaan & VR kompensoi päästöjään

VR hiilineutraali, päästöjen kompensointi

 Matkalla mummolaan meillä on hieman hullu matkustustapa. Perheeseemme kuuluu 6 henkeä ja autoomme mahtuu vain viisi. Puolitamme perheemme osiin ;) ja matkustamme suurimman osan matkaa kahdella eri kulkuvälineellä; autolla ja junalla. Yleensä kaappaan kuopuksen mukaani junaan ja mies matkustaa matkan autolla kolmen isomman lapsen kanssa.

Omistamme auton lähinnä miehen työn vuoksi. Koska se on kuitenkin olemassa, käytämme sitä myös yksityisajoihin. Emme päivittäin, mutta ehkä kerran, tai kaksi viikossa.
.
Emme ole raaskineet ainakaan vielä vaihtaa isompaan menopeliin. Mietin välillä, onko matkustaminen kahdella eri kulkuvälineellä ihan täydellinen ekokatastrofi. Laskeskelin kuitenkin, että itse asiassa hiilidioksidipäästöt saattaa olla silti pienemmät hyödyntäessämme kahta eri kulkuneuvoa, kuin silloin, jos vaihtaisimme auton isompaan 7 hengen tila-autoon. (tosin riippuu hiukan autosta) Pärjäämme pienelläkin autolla, vaikkakin säätöä koko perheen matkustaessa syntyykin...

Mummolaan mennessä mies tiputtaa isommat lapset isovanhemmille ja kurvaa sitten juna-asemalle hakemaan minut ja kuopuksen. Onhan se helpompaa, ettei tarvitse miettiä, onko isovanhemmilla varmasti sopivaa lastenistuinta, saatika olisiko sellaista maalaiskaupungin takseissa...

VR tiedotti, että 95% junaliikenteestä kulkee tällä hetkellä vesivoimalla tuotetulla sähköllä. Loput ovat sellaisia ratapätkiä, jossa uusiutuvan sähkön käyttö ei ole mahdollista, vaan junat puskevat eteenpäin dieselin turvin. Nämä ratapätkät ovat kiskobussit ja kolarin yöjuna osuudet. Koska rataosuuksien voimanlähteen muuttaminen on monen vuoden projekti, niin VR on päättänyt maksaa päästöhyvitykset näiden rataosuuksien polttoaine päästöistä. Lisäksi VR kompensoi Suomessa kulkevissa junissa aiheutuvan sähkön ja polttoaineen päästöt.

Päästökompensoinnissa voi kuitenkin olla monta sudenkuoppaa. Hiilidioksidipäästöjen kompensointi tuntuu olevan juuri nyt yrityksillä  jonkinlainen muoti ilmiö. Pelkillä hiilidioksidipäästöjen kompensoinnilla ei pestä yritystä kuitenkaan vihreäksi. Päästöjen vähentäminen rahalla on kuitenkin yritykselle helppoa ja ehkä myös halvempaa, kuin tehdä toimenpiteitä yrityksen hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Päästöjä kompensoidessa yrityksen hiilidioksidipäästöt on saatettu laskea alakanttiin, tai päästöjä ei ole todellisuudessa kompensoitu väitettyä määrää. Kirjassa Nettopositiivisuus on hyvä listaus päästökompensoinnin riskeistä.

VR:llä suunta on silti hyvä. Hanko-Karjala radan sähköistämishanke on jo lyöty lukkoon ja heillä on tavoitteena sähköistää loputkin rataosuudet. Päästöjen kompensoinnilla ei yritetä mahdollistaa huonojen energiamuotojen hyödyntämistä hamaan tulevaisuuteen. Samaan aikaan, kun VR kompensoi hiilidioksidipäästöjä, se pyrkii pienentämään jatkuvasti hiilijalanjälkeään. VR suuntaa kompensoinnin Gold Standard - sertifikoituihin projekteihin, joita myös WWF suosittelee. 

Ehkä joskus vielä voimme tehdä koko matkan mummolaan hiilineutraalisti koko perheen voimin. Ehkä juna-asemalta saisi vuokrattua tulevaisuudessa vielä 7 hengen sähköauton niille etapeille, jossa julkiset ei kulje.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti