Rutiinit tekevät arjesta helpompaa.

Rutiinien voima

Pidän jutuista, joista tulee niin automaattisia, että niiden tekemistä tuskin edes huomaa. Tälläinen tapa voi olla esimerkitsi hampaidenpesu. Se on toistuva toiminto, joka ylläpitää suuhygieniaa, eli siis varsin hyvä tapa! Sellaisia tapoja haluan ehottomasti juurruttaa arkeeni enenevissä määrin.

Tietenkin on myös tapoja, jotka on vahingollisia. Eräs tuttavamme tupakoi, mutta terveyshaittojen takia tahtoi lopettaa.  Hän kokeilikin siihen mm. hypnoosia. Hypnotisoijalta päästyään hän sytytti tupakan ja kehui. että käynti oli tosi onnistunut, kun ei tee yhtään edes tupakkaa mieli. Tupakointi oli niin juurtunut tapa, ettei hän edes huomannut tekevänsä sitä.

Yksi huonojen tapojen muuttamisen keino on miettiä, mikä pohjimmiltaan ajaa valitsemaan huonon tavan. Tupakointi voi olla toisille luonnollinen luova tauko tekemisestä. Voisiko siis tupakan sijaan pitää tauon jotenkin muutoin? Voi esimerkiksi kokeilla mennä samaan paikkaan, missä muutoin tupakoisi ja juoda vaikka kombuchaa tupakoinnin sijaan, joka on sinällään jo askel parempaan.


Muutaman rutiinin olen saanut juurrutettua arkeeni. Vaikka olenkin itse minimalisti, niin minikodissa riittää lapsiperheen sotkuja aika tavalla. 3 x 100 rutiini auttaa mua siivoamaan lelut lattialta, taittelemaan sängyn ja petivaatteet pois tieltä aamuisin, viikkaamaan pyykkejä kaappeihin, pyyhkimään pöytätasot, keräämään pyykit nurkista ja viemään roskat. Hyvällä säkällä imuroin ja pyyhkäsen lattiatkin mopilla samaan sysyyn ja hommaan menee yleensä vain 10 minuuttia kerrallaan.

3x100 rutiinissa siivoan siis 100 sotkua kolmasti päivässä. Määrä saattaa tuntua isolta, mutta se tarkoittaa esimerkiksi 100 legoa, eikä silloin olekaan enää mikään kauhee homma. Se myös tarkoittaa sitä, ettei täydellisyyteen tarvitse pyrkiä. 100 asiaa riittää ja sillä sipuli.

Jos käyn suihkussa, pesen sitä ennen vessan. En erityisesti pidä kovin paljoa vessan siivoamisesta, mutta toisaalta lahjon itseni sen jälkeen pitkällä suihkuhetkellä ehkä jopa yksin.

Iltatiskauksen ansiosta mukeja on aamulla puhtaana. Tiskaamme käsin ja astioita on juuri sen verran, että ne riittää yleensä yhden päivän astiatarpeeseen. Koska tiskaaminen melko ärsyttävä toimenpide olemme muokanneet sen hieman kivemmaksi. Tiskaaminen on meille vanhemmille "omaa aikaa". Mies kuuntelee usein musaa ja itse nautin äänikirjoista.

Vähemmän on enemmän- rutiini.  Pyhitän joka päivä pari minuuttia kaapeille ja hyllyille. Siivoan päivittäin siis jonkun hyllyn, laatikon, tai kasan. Laitan turhat, rikkinäiset, tai pieneksi käyneet tavarat kiertoon ja yritän ostaa vähemmän, kuin hävitän. Joka päivä ei karsittavaa tietenkään ole, mutta tuntuu kivalta pyykiä murut kuiva-ainekaapista, tai pölyt kirjahyllystä.

Rutiinilistani näyttää kieltämättä melko kotipainotteiselta. Muistan yhdenkin tyypin sanoneen, että jos Suomalaiset naiset käyttäisivät yhtä paljon aikaa itseensä, kuin kotiinsa, olisi lopputuloksena aika hyvinvoivia tytsyjä. Ehkä yritänkin luoda seuraavan rutiinin itseni hellimiseen.

Tavoilla on melkoinen voima. Niillä voi parantaa niin terveyttä, oppia enemmän, lisätä hallinnan tunnetta, vahvistaa hyvinvointia ja mieltä ilman, että se rasittaa liikaa. Uuden tavan rutinoimiseen menee hetki, mutta pikku hijaa se tallentuu tyvitumakkeeseen, jonka jälkeen siihen ei tarvitse käyttää juurikaan tietoista mieltä, vaan asioita voi tehdä miltein automaationa.

Aika moista!

<3 Riina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti