Näin selviän järjissäni korona-ajasta.


Mies sanoi työkavereilleen, että näin korona-aikaan jokainen päivä pitää elää niin, kuin olisi viikonloppu. Silloin ei kuulemma pää hajoa niin helposti.

Meille kotoilu on melko luontaista. Nautimme olla omissa oloissamme ja verkkaisesta rytmistä. On ihanaa, kun ei ole kodin ulkopuolisia menoja, vaan kaikki hoituu kotoa käsin. Myönnän silti, että on jotain iltapäivän hetkiä, kun oikeasti kaipaan omia hetkiä lähikirjastossa, seikkailuja, lastentapahtumia, Rullaa, Tallipihaa ja torin vilinää. Kaipaan pieniä hetkiä, kun saan olla ihan yksinkin.

Mulla on onneksi joitain pieniä ihania juttuja, jotka helpottaa hetkittäin nousevaa vitutusta. Kun muutaman kerran silmät ovat kostuneet, tiesin tasan tarkkaan, etten ollut ottanut tarpeeksi aikaa itselleni. Jokainen meistä tarvitsee pakopaikan. Onneksi se on mahdollista pienessä kodissakin, kun sen itselleen vaan sallii... Luulen, että on kaikkien etu, että pidämme itsestämme huolta. Kukaan toinen ei voi tietää mitä oikeasti tarvitsemme juuri nyt. Omat tarpeet pitää tuoda näkyväksi ja omista tarpeista pitää pitää kiinni.


1. Neulominen

Neulominen palauttaa tähän hetkeen. Se on täydellistä mindfulnesia. Murheet ja vitutus kaikkoaa kokemukseni mukaan neulomalla tehokkaasti. Puikot järjestelee ajatukset ja tulee tunne, että kaikki järjestyy. Silmukoille voi kuiskia myös mantroja ja rukouksia. Kokeile esimerkiksi Metta-meditaatiota, tai tyyneysrukousta. Usein keskityn vain hengitykseen. Annan rauhaa ja tasapainoa virrata sisään ja päästän kaikki paineet ja ahdistuksen ulos. Nenähengitys saattaa tehostaa hengitysharjoitusta. Hajukäämistä on suora reitti aivoihin ja tutkimusten mukaan oppiminen on helpompaa, kun hengittää nenän kautta. Toisinaan keskityn siihen, miltä lanka tuntuu sormien välissä, tai saatan laskea silmukoita.  Kaiken kaikkiaan neulomien on valtavan hyvä työkalu laskemaan stressitasoja!

2. Äänikirjat

Äänikirjojen avulla humpsahtaa pienessäkin tilassa ihan toisiin maailmoihin. Rakastan kuunnella äänikirjoja tiskatessa, pyykkiä levittäessä ja siivotessa. Niin näennäisen tylsät kotityöt ei tunnu enää niin puuduttavilta, vaan ne on omaa laatuaikaa.

3. Unelmointi

Rakastan unelmoida! Otankin päivittäin pieniä hetkiä unelmoinnille. Saatan miettiä vaikka vaan seuraavaa päivää ja kuvitella siitä parhaan mahdollisen. Usein teen sitä juuri ennen nukahtamista. Keskityn unelmoinnissa usein tunteisiin, tuoksuihin ja makuihin. Unelmat ei ehkä aina toteudu ihan sellaisenaan, kuin ne kuvittelin, mutta saatan kokea hyvin samanlaisia tunteita.

4. Metsä

Metsä lohduttaa ja ottaa syliin. Paineet ja pahamieli haihtuu lähipoluilla silmänräpäyksessä. Kun lapsille kodin seinät ei tunnu iltapäivällä enää riittävän, niin usein lähdemme lähimetsään. Pieni hetki puiden siimeksessä rauhoittaa meidät kaikki.

5. Sarjat ja dokkarit

Mieheni ja mun ohjelmamaussa on vissi ero. Mies tykkää keveistä rikossarjoista ja itse valitsen yleensä ne verisimmät telkkariohjelmat, kuten vaikka MR. Robot, Wisting, tai vaikka Karppi . Katson mää toisinaan jotain hömppääkin, kuten vaikka Milanon naisten paratiisia, tai Talo jalavan varjossa.... Tykkään juoda iltaisin _kahvia_ ja kattella ohjelmia Areenasta.

Mitä keinoja teillä on?

♥ Riina

2 kommenttia:

  1. Moikka! Olen huomannut, että musiikki muuttaa myös fiiliksiä nopeasti alakulosta ylös. Nyt kun olemme syöneet, mies on torkuilla, minä kuuntelen musiikkia ja lueskelin blogiasi ja lapsi katselee ohjelmaansa. //Mirja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Olipa hyvä muistutus! Itsekin olen keräillyt sellaista voimabiisilistaa Spotifyyn. Ne kyllä nostaa fiilikset nopeasti kattoon. Kiitos, kun kävit kommentoimassa! - Riina

      Poista